
FUJI GF 32-90MM T3,5 PZ OIS
FUJ329035
GFX ETERNA 55 har en large format 44 x 33 mm sensor, GFX 102MP CMOS II HS, med en diagonal på ca 55 mm – cirka 1,7 gånger större än en traditionell full-frame 35mm sensor. Detta gör det möjligt att fånga rika, verklighetstrogna bilder och ger ökad flexibilitet i postproduktion. “GFX ETERNA 55” levererar rik tonal återgivning med hög bildkvalitet och möjliggör mer mångsidiga visuella uttryck genom Fujifilms färgteknologi utvecklad under mer än 90 år.
Sensorn i “GFX ETERNA 55” är världens högsta mellanformatsensor designad för filmkameror. Filmskapare kan därmed matcha objektiv med olika bildcirklar genom att välja mellan följande inspelningsformat: “GF Open Gate 4:3”, “GF 16:9”, “Premista”, “35mm” och “Super35”, utan någon minskning av bildupplösningen.
Kameran har en native G-Mount och levereras med en PL-Mount adapter, vilket utökar kompatibiliteten och stödjer filmskapares visioner.
I hjärtat av GFX ETERNA 55 finns en kraftfull mellanformatsensor: 44x33mm (55mm diagonal), betydligt större än en traditionell 35mm full-frame. Den stora ytan registrerar ljus med imponerande detalj och levererar en filmisk estetik med unika skärpedjupsegenskaper som standardformat inte kan återskapa.
Mjuka tonövergångar, subtila texturer i skuggorna, atmosfär i högdagrar – varje nyans återges troget, även i svagt ljus, med anmärkningsvärt lågt brus. Hudtoner spelas in med delikat precision.
GFX ETERNA 55 innehåller 20 Film Simulation modes. Genom Fujifilms breda dynamiska omfång och F-Log2 C/F-Gamut C kan filmskapare använda tio LUTs som återskapar Fujifilms ikoniska filmstocks digitalt.
Velvia, ASTIA, CLASSIC CHROME och ETERNA – dessa klassiska filmstocks erbjuder starka kreativa verktyg i postproduktion och återupplivar det särskilda Memory Color som länge har uppskattats i fotografi. Detta går utöver vanlig color-grading – det är digital storytelling med filmarvets uttrycksfulla djup.
GFX ETERNA 55 är utrustad med ett inbyggt elektroniskt variabelt ND-filter optimerat för dess large format sensor. Med ett omfång från ND0.6 till 2.1 ger det upp till sju steg ljusreduktion med exakt kontroll ända ner till ND0.015. Tack vare Fujifilms precisionsteknologi sker justeringen sömlöst och med minimal färgförskjutning – även under inspelning.
Kameran har två bas-ISO, 800 och 3200, vilket maximerar dynamiskt omfång och säkerställer rena skuggor och högdagrar med minimalt brus.
Ett nytt optiskt low-pass filter, optimerat för sensorn, använder en fyrpunktsseparation för att minska moiré och ge korrekt färgåtergivning.
Med F-Log2 C kan sensorn uppnå över 14 steg dynamiskt omfång. Från djupa skuggor till ljusa högdagrar återges ljusets nyanser utan kompromiss. Kombinerat med bred färggamut ger detta nästintill obegränsade möjligheter i postproduktion.
Med ett GF-objektiv erbjuder GFX ETERNA 55 mycket exakt autofokus. Algoritmen bygger på samma teknologi som FUJIFILM GFX100 II och använder deep learning för motivigenkänning. Detta gör att skärpan hålls även med sensorens låga skärpedjup. I kombination med FUJINON GF32-90mmT3.5 PZ OIS WR fås hög flexibilitet och snabb respons.
Kameran stöder 4:3 Open Gate och utnyttjar hela sensorarean. Förutom GF- och Premista-objektiv stöder den 8K/4K DCI med PL-objektiv, anamorfiska objektiv och Super 35. Filmskapare kan därmed välja fritt enligt sin vision.
Den stora 4:3-sensorn är idealisk för anamorfiska objektiv och erbjuder real-time de-squeeze monitorering på plats.
Stödjer Apple ProRes 422 HQ, 422, 422 LT, HEVC/H.265 och H.264. Vid inspelning i Apple ProRes kan även ProRes 422 Proxy spelas in.
Upp till 8K/30P 12-bit RAW via HDMI samt 4:2:2 10bit okomprimerad data.
Stödjer Camera to Cloud (Frame.io) för direkt filuppladdning.
Stöd för V-Mount batteri och internt NP-W235 batteri. Upp till 30 minuters drift utan extern strömkälla. Hot swap-funktion möjliggör batteribyte utan omstart.
En ljusstark 5” extern LCD med 2000 nits ljusstyrka och pekfunktion. Kan vinklas och har snabbåtkomst till funktioner.
CFexpress Type B för primär inspelning av hög bitrate-format. Sekundär SD-slot finns för backup (H.265).
Två 3” monitorer på vardera sida ger information i realtid om inspelning, ljud, exponering m.m. Perfekt för samarbete på set.
Förutom 12G-SDI och HDMI finns professionella anslutningar som GENLOCK, REMOTE, 12V DC och LENS. Alla portar skyddas mot fysisk skada.
Kamerahuset är damm- och vattenskyddat (förutom V-Mount-kontakten) och byggt för krävande miljöer.
Tillverkare | Fuji |
Kategori | Cine kamera |
Objektivfäste | G (Fuji) |
Kompatibla objektivfästen | PL (Positive Lock) |
Autofokus | Ja |
Vikt | 2000 G |
Bredd | 11 CM |
Höjd | 13.8 CM |
Djup | 17.6 CM |
Antal pixlar | 102 MP |
Sensorstorlek | Medium format |
ISO-känslighet | 400-12800. Dual Base ISO 800/3200 |
Batteri | V-mount and NP-W235 |
Lagringsmedie | CFexpress Type B,SD,SDHC,SDXC |
Touchskärm | Ja |
Videoupplösning | 8K (17:9) 8192 x 4320. 24p, 23.98p 8K (16:9) 7680 x 4320. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 8K (2.76:1) 8192 x 2968. 24p, 23.98p 6.3K (16:9) 6382×3590. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 5.8K (2.39:1) 5824×2436. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 5.4K (17:9) 5440 x 2868. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4.8K (3:2) 4776 x 3184. 24p, 23.98p 4.8K (16:9) 4776 x 2688. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4.6K (1.38:1) 4664 x 3380. 24p, 23.98p 4.6K (1.195:1) 4040×3380. 24p, 23.98p DCI4K (17:9) 4096 x 2160. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4K (16:9) 3840 x 2160. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4K (4:3) 3840×2880. 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p Full HD (17:9) 2048 x 1080. 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p Full HD (16:9) 1920 x 1080. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p |
Videoformat | MOV: Apple ProRes 422 HQ, Apple ProRes 422, Apple ProRes 422 LT, HEVC/H.265 |
HDMI-utgång | Ja, Standard A |
Mikrofoningång | Ja |
Hörlursuttag | Ja |
USB-ingång | USB-C |
Inbyggt filter | Ja |
Inbyggd mikrofon | Ja |