FUJI GFX ETERNA 55

FUJETERNA
184 935,00 SEK OutOfStock
  • Stockholm (Click & Collect) Ej i lager
  • Köpenhamn Ej i lager

Daniel Nilsson
daniel@goecker.se
0733 12 13 41
Malmö

Stefan Segolson
stefan@goecker.se
0840 83 82 59
Stockholm

Beskrivning

Fujifilm GFX ETERNA 55

  • 102MP 8K mellanformatsensor
  • Elektroniskt variabelt ND-filter ND0.6 till 2.1
  • 14+ steg dynamiskt omfång
  • Standard G-Mount och levereras med en PL-Mount adapter
  • Dual Base ISO 800/3200
  • 20 Film Simulation modes, F-Log2 C/F-Gamut C, 3D LUTs
  • Intern inspelning av ProRes 422 HQ och H.265, Proxies
  • Extern 12-bit RAW-inspelning via HDMI
  • 5” monitor med 2000-nits ljusstyrka och 3” monitorer på operatörs- och assistentsidan

GFX ETERNA 55 har en large format 44 x 33 mm sensor, GFX 102MP CMOS II HS, med en diagonal på ca 55 mm – cirka 1,7 gånger större än en traditionell full-frame 35mm sensor. Detta gör det möjligt att fånga rika, verklighetstrogna bilder och ger ökad flexibilitet i postproduktion. “GFX ETERNA 55” levererar rik tonal återgivning med hög bildkvalitet och möjliggör mer mångsidiga visuella uttryck genom Fujifilms färgteknologi utvecklad under mer än 90 år.

Sensorn i “GFX ETERNA 55” är världens högsta mellanformatsensor designad för filmkameror. Filmskapare kan därmed matcha objektiv med olika bildcirklar genom att välja mellan följande inspelningsformat: “GF Open Gate 4:3”, “GF 16:9”, “Premista”, “35mm” och “Super35”, utan någon minskning av bildupplösningen.

Kameran har en native G-Mount och levereras med en PL-Mount adapter, vilket utökar kompatibiliteten och stödjer filmskapares visioner.

Mellanformatsensor

I hjärtat av GFX ETERNA 55 finns en kraftfull mellanformatsensor: 44x33mm (55mm diagonal), betydligt större än en traditionell 35mm full-frame. Den stora ytan registrerar ljus med imponerande detalj och levererar en filmisk estetik med unika skärpedjupsegenskaper som standardformat inte kan återskapa.

Mjuka tonövergångar, subtila texturer i skuggorna, atmosfär i högdagrar – varje nyans återges troget, även i svagt ljus, med anmärkningsvärt lågt brus. Hudtoner spelas in med delikat precision.

Unleashing the Film Stocks

GFX ETERNA 55 innehåller 20 Film Simulation modes. Genom Fujifilms breda dynamiska omfång och F-Log2 C/F-Gamut C kan filmskapare använda tio LUTs som återskapar Fujifilms ikoniska filmstocks digitalt.

Velvia, ASTIA, CLASSIC CHROME och ETERNA – dessa klassiska filmstocks erbjuder starka kreativa verktyg i postproduktion och återupplivar det särskilda Memory Color som länge har uppskattats i fotografi. Detta går utöver vanlig color-grading – det är digital storytelling med filmarvets uttrycksfulla djup.

Elektroniskt variabelt ND-filter

GFX ETERNA 55 är utrustad med ett inbyggt elektroniskt variabelt ND-filter optimerat för dess large format sensor. Med ett omfång från ND0.6 till 2.1 ger det upp till sju steg ljusreduktion med exakt kontroll ända ner till ND0.015. Tack vare Fujifilms precisionsteknologi sker justeringen sömlöst och med minimal färgförskjutning – även under inspelning.

Dual Base ISO

Kameran har två bas-ISO, 800 och 3200, vilket maximerar dynamiskt omfång och säkerställer rena skuggor och högdagrar med minimalt brus.

OLPF

Ett nytt optiskt low-pass filter, optimerat för sensorn, använder en fyrpunktsseparation för att minska moiré och ge korrekt färgåtergivning.

Dynamiskt omfång

Med F-Log2 C kan sensorn uppnå över 14 steg dynamiskt omfång. Från djupa skuggor till ljusa högdagrar återges ljusets nyanser utan kompromiss. Kombinerat med bred färggamut ger detta nästintill obegränsade möjligheter i postproduktion.

Autofokus

Med ett GF-objektiv erbjuder GFX ETERNA 55 mycket exakt autofokus. Algoritmen bygger på samma teknologi som FUJIFILM GFX100 II och använder deep learning för motivigenkänning. Detta gör att skärpan hålls även med sensorens låga skärpedjup. I kombination med FUJINON GF32-90mmT3.5 PZ OIS WR fås hög flexibilitet och snabb respons.

Various Formats

Kameran stöder 4:3 Open Gate och utnyttjar hela sensorarean. Förutom GF- och Premista-objektiv stöder den 8K/4K DCI med PL-objektiv, anamorfiska objektiv och Super 35. Filmskapare kan därmed välja fritt enligt sin vision.

Anamorphic Ready

Den stora 4:3-sensorn är idealisk för anamorfiska objektiv och erbjuder real-time de-squeeze monitorering på plats.

Internal Recording

Stödjer Apple ProRes 422 HQ, 422, 422 LT, HEVC/H.265 och H.264. Vid inspelning i Apple ProRes kan även ProRes 422 Proxy spelas in.

External Recording

Upp till 8K/30P 12-bit RAW via HDMI samt 4:2:2 10bit okomprimerad data.

Direct to Cloud

Stödjer Camera to Cloud (Frame.io) för direkt filuppladdning.

Power

Stöd för V-Mount batteri och internt NP-W235 batteri. Upp till 30 minuters drift utan extern strömkälla. Hot swap-funktion möjliggör batteribyte utan omstart.

Ljusstark extern monitor

En ljusstark 5” extern LCD med 2000 nits ljusstyrka och pekfunktion. Kan vinklas och har snabbåtkomst till funktioner.

Media

CFexpress Type B för primär inspelning av hög bitrate-format. Sekundär SD-slot finns för backup (H.265).

Dual side monitor

Två 3” monitorer på vardera sida ger information i realtid om inspelning, ljud, exponering m.m. Perfekt för samarbete på set.

Professionella anslutningar

Förutom 12G-SDI och HDMI finns professionella anslutningar som GENLOCK, REMOTE, 12V DC och LENS. Alla portar skyddas mot fysisk skada.

Damm- och vattenskyddat

Kamerahuset är damm- och vattenskyddat (förutom V-Mount-kontakten) och byggt för krävande miljöer.

Ingår:

  • Li-ion batteri NP-W235
  • AC power adapter AC-15VS
  • AC-kabel
  • Body cap
  • Handtag
  • LCD Monitor
  • LCD Monitor hood
  • LCD-fäste
  • PL-Mount Adapter

Specifikationer

Tillverkare Fuji
Kategori Cine kamera
Objektivfäste G (Fuji)
Kompatibla objektivfästen PL (Positive Lock)
Autofokus Ja
Vikt 2000 G
Bredd 11 CM
Höjd 13.8 CM
Djup 17.6 CM
Antal pixlar 102 MP
Sensorstorlek Medium format
ISO-känslighet 400-12800. Dual Base ISO 800/3200
Batteri V-mount and NP-W235
Lagringsmedie CFexpress Type B,SD,SDHC,SDXC
Touchskärm Ja
Videoupplösning 8K (17:9) 8192 x 4320. 24p, 23.98p 8K (16:9) 7680 x 4320. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 8K (2.76:1) 8192 x 2968. 24p, 23.98p 6.3K (16:9) 6382×3590. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 5.8K (2.39:1) 5824×2436. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 5.4K (17:9) 5440 x 2868. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4.8K (3:2) 4776 x 3184. 24p, 23.98p 4.8K (16:9) 4776 x 2688. 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4.6K (1.38:1) 4664 x 3380. 24p, 23.98p 4.6K (1.195:1) 4040×3380. 24p, 23.98p DCI4K (17:9) 4096 x 2160. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4K (16:9) 3840 x 2160. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p 4K (4:3) 3840×2880. 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p Full HD (17:9) 2048 x 1080. 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p Full HD (16:9) 1920 x 1080. 59.94p, 50p, 48p, 47.97p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p
Videoformat MOV: Apple ProRes 422 HQ, Apple ProRes 422, Apple ProRes 422 LT, HEVC/H.265
HDMI-utgång Ja, Standard A
Mikrofoningång Ja
Hörlursuttag Ja
USB-ingång USB-C
Inbyggt filter Ja
Inbyggd mikrofon Ja