SONY FX3 CINEMA LINE FF CAMERA

SONFX3
49 990,00 SEK OutOfStock
  • Stockholm I lager
  • Köpenhamn I lager

Sony Trade-in Bonus  

Köp Sony FX3 och få 3 300:- inkl. moms extra i inbytesbonus på din begagnade systemkamera.

Kampanjen gäller från 16 augusti till 31 oktober 2024.

Läs mer här >>

Sony Welcome to Alpha kampanj

Få rabatt på 1 100:- inkl. moms nästa gång du köper utvalda objektiv, mikrofoner eller tillbehör.

Gäller när du har köpt och registrerat din kvalificerade kamera på My Sony och fått dina kupongkoder via e-post.   

Läs mer här

Förlängd garanti

Registrera din produkt på My Sony för att få ett års förlängd garanti.

Registrera dig nu

Paul Petropoulos
paul@goecker.se
0840 83 82 59
Stockholm

Daniel Nilsson
daniel@goecker.se
0733 12 13 41
Malmö

Stefan Segolson
stefan@goecker.se
0840 83 82 59
Stockholm

Beskrivning

Sony FX3 Cinema Line FF Camera

  • 12,1 MP fullformat CMOS Exmor R-sensor
  • UHD 4K upp till 120fps / 1080p upp till 240fps
  • 10-bitars 4:2:2 XAVC S-I, 16-bitars rå extern inspelning
  • S-Cinetone / S-Log3 / HLG, 15+ Stoppar DR
  • Avtagbart 2 x XLR/TRS adapter topphandtag
  • Fasdetekterings-AF med ansiktsspårning och ögon-AF
  • 80 till 409 600 utökad ISO / Dual base ISO

Bildsensor med blixtsnabb avläsningshastighet

Den bakbelysta Exmor R™ CMOS-fullformatssensorn ger en otroligt hög dataavläsningshastighet tillsammans med hög känslighet och ett brett dynamiskt omfång. En avancerad färgfilteruppsättning ger noggrann färgåtergivning, medan AF med fasdetektion på fokusytan ger hög autofokusstabilitet och enastående precision, vilket sammantaget bidrar till fantastisk bildkvalitet.

Bildprocessor med höga prestanda 

BIONZ XR™-bildprocessorn är snabb och minimerar latens och har dessutom imponerande funktioner för bearbetning i realtid. Den bearbetar autofokus, identifierar bilder och gör justeringar av bildkvalitet i realtid samtidigt som den hanterar dataöverföring, användargränssnittet och andra användarmoment. 

Hög känslighet, brett dynamiskt omfång 

Fullformatssensorn ger hög känslighet med lågt brus i kamerans hela omfång tack vare optimering av sensorutmatningen. Fånga tydliga rörelser även i dåligt ljus med ett imponerande utökat ISO-omfång på upp till 409600. Med ett utökat dynamiskt omfång med 15+ steg utan alltför ljusa områden. Kamerans höga känslighet och breda dynamiska omfång ger dig totalt sett bättre flexibilitet i efterproduktionsarbetet. 

Hyllade färgrikedom i biokvalitet med S-Cinetone™

Kritikerrosade S-Cinetone, utvecklat av Sony utifrån FX9, ger färg av biokvalitet direkt i kameran. S-Cinetone har optimerats för att återge naturliga hudtoner och färger i mellanregistret, med mjuk övertoning för högdagrar för imponerande avbildning av motiv även utan gradering vid efterredigering.

Inspelning i 4K med hög bildhastighet på 120 bilder/s

Fullformatsinspelning i 4K (QFHD) med upp till 120 bilder/s och autofokus är möjlig tack vare bildsensorns snabba avläsningsförmåga och den kraftfulla BIONZ XR-processorn. Även vid höga bildhastigheter registreras mycket detaljerade 4K-bilder (QFHD) med hjälp av fullständig pixelavläsning utan binning, för tydlig efterproducerad slowmotion (upp till fem gånger långsammare än realtid). AF med hög precision möjliggör dessutom vacker fullformatsbokeh under slowmotioninspelning.

Intern All-Intra-inspelning

Utöver Long-GOP-komprimering mellan bildrutor finns det även stöd för inbyggd inspelning inom bildrutan (All-Intra)8. XAVC S-I-inspelning komprimerar varje bildruta för sig med hög bithastighet (upp till 600 Mbit/s), vilket passar perfekt för inspelning av komplexa rörelser och medger maximal flexibilitet och höga uppspelningsprestanda under efterproduktionen.

HEVC-kodek med hög komprimeringseffektivitet

Inspelning i XAVC HS-format som använder MPEG-H HEVC/H.265-kodeken som i det närmaste fördubblar komprimeringseffektiviteten. Jämfört med ett vanligt 4K XAVC S-format ger XAVC HS detaljerad 10-bitarsvideo med 4:2:2-färgsampling vid jämförbara eller lägre datahastigheter, vilket ger ännu bättre bildkvalitet samt hanterbara filstorlekar. 

16-bitars RAW-kapacitet

FX3 har stöd för utmatning av 16-bitars RAW-data till en extern inspelningsenhet via HDMI Type-A-terminalen, vilket ger högre bildkvalitet och mer flexibel och effektiv redigering i efterproduktionsfasen. Utmatningen av RAW-video sker via en bildsensor i fullformat med en upplösning på 4 264 x 2 408 [16:9] för arbetsflöden i 4K (QFHD) eller DCI-4K10, med ett antal olika bildhastigheter (60p/50p/30p/25p/24p). 

S-Log2 och S-Log3 med stöd för 10-bitars 4:2:2

S-Log2- och S-Log3-gammakurvor finns tillgängliga. S-Log3 ger bättre gradering från skuggor till det mellangrå omfånget (18 % grått), vilket ger ett dynamiskt omfång på upp till 15+ steg5. Det finns tre tillgängliga färgskaleinställningar för kameramatchning med andra S-Log3-kompatibla Cinema Line-kameror (S-Gamut, S-Gamut3 och S-Gamut3.Cine). Detta ger användaren kreativ flexibilitet och effektiv efterproduktion. 

Proxyinspelning för mer effektivt arbetsflöde vid redigering 

HD-proxyfiler med låg bithastighet kan spelas in samtidigt som format med högre bithastighet, till exempel XAVC S-I 4K. Dessa mindre proxyfiler kan sedan användas för redigering och förhandsgranskning inför slutleverans. Datorn belastas därmed inte lika hårt, vilket innebär snabbare och effektivare arbetsflöden. Proxyfilerna kan spelas in i antingen 10-bitars XAVC HS (1 920 x 1 080) eller 8-bitars XAVC S (1 280 x 720). 

10-bitars HLG-bildprofil

En HLG (Hybrid Log-Gamma) HDR-bildprofil, komplett med det bredspektrade BT.2020-färgomfånget, kan användas för direkt HDR (HLG)-uppspelning på kompatibla tv-apparater. Resultatet blir verklighetstrogna bilder som ligger nära det du kan se med blotta ögat, med detaljerade skuggor och högdagrar samt reducering av alltför mörka eller ljusa områden – allt utan behovet av färggradering. I synnerhet inspelning i 10 bitar återger ett utmärkt nyansomfång och en detaljrikedom som är otroligt verklighetstrogen. 

Integrerad optisk bildstabilisering för handhållen inspelning 

Kamerans optiska SteadyShot™ med aktivt läge bygger på en ny stabilisator med hög precision, gyrosensorer och optimerade bildstabiliseringsalgoritmer och ger exakt optisk bildkompensation för videoinspelning i 4K med suveränt resultat, även om du rör på dig när du spelar in. Stabilisatorn presterar på en helt ny nivå som gör det möjligt att filma med enbart kameran så att användaren verkligen kan dra nytta av den kompakta storleken och den rörlighet den medför. 

XLR-adapter och digital ingång för ljud av hög kvalitet

Handtaget till FX3 har två oberoende XLR-kontakter i full storlek (XLR/TRS kombinerat) för anslutning av externa professionella mikrofoner via ett digitalt ljudgränssnitt med tillbehörsskon för flera enheter (MI). Välj mellan tre inspelningsformat, inklusive 24-bitars 4-kanaligt format. 

Inspelningslampor och indikering under videoinspelning 

Det finns en signallampa på framsidan och en på baksidan samt en LED-bakbelyst inspelningsknapp upptill som samverkar med signallamporna. Du kan dessutom direkt bekräfta inspelningsstatus även om kameran sitter otillgängligt på en rigg eller är upphängd, tack vare en röd ram som visas på skärmen under videoinspelning. Lampindikatorna kan aktiveras/inaktiveras för specifika funktioner.

Inspelning i 4K 60p utan avbrott

FX3 har en innovativ värmeavledande struktur med en unik Sony Σ-formad (sigma) kylare tillverkad i grafitlegering och ger inspelning i 4K 60p utan avbrott. En helt ny invändig design optimerar luftflödet och placeringen av kylarna. Vid behov ger en tyst fläkt ventilation för kontinuerlig inspelning med full upplösning, med in- och utloppen isolerade i strukturen för att upprätthålla starkt motstånd mot damm och fukt.

Montering av tillbehör utan skal 

Fem 1/4-20 UNC-skruvhål medger stabil anslutning av tillbehör direkt i kamerahuset – inget skal krävs. På det medföljande XLR-handtaget finns dessutom tre ytterligare hål för montering. Allt detta resulterar i ett system som är perfekt optimerat med enastående rörlighet och stöd för inspelning utan stativ samt smidiga förberedelser för produktioner i högt tempo.

Tillförlitlig, tålig och lätt konstruktion

För att optimera tåligheten och rörligheten är kamerahuset samt de övre, främre och bakre skydden tillverkade av lätt magnesiumlegering. Objektivet hålls på plats av sex skruvar, vilket gör det möjligt att även montera tyngre objektiv. Ett filter framför bildsensorn oscillerar med en ultraljudsfrekvens på 70 000 cykler per sekund för att ta bort damm från sensorns yta.

Specifikationer

Tillverkare Sony
Kategori Video kamera
Objektivfäste FE (Sony)
Kompatibla objektivfästen E (Sony)
Antal pixlar 12.9 MP
Effektivt antal pixlar 10.2 MP
ISO-känslighet 80 - 102 400 H: 409 600 extended
Autofokus Ja
Fokuspunkter 627
Sensorstorlek Fullframe
Batteri NP-FZ100
Vitbalans Auto, Cloudy, Custom, Daylight, Flash, Fluorescent, Incandescent, Shade, Underwater
Blixtsko Ja
Bredd 12.97 CM
Djup 8.45 CM
Höjd 7.78 CM
Vikt 640 G
LCD-storlek 3 "
Slutartid 1/8 000 - 30 Sek.
Touchskärm Ja
Lagringsmedie CF express,SD,SDHC,SDXC
HDMI-utgång Ja
Live view Ja
Videoupplösning [XAVC HS 4K] 4:2:2 10-bit MPEG-H HEVC/H.265 @119.88p/100p/59.94p/50p/23.98p / [XAVC HS 4K] 4:2:0 10-bit MPEG-H HEVC/H.265 @ 119.99p/100p/59.94p/50p/23.98p / [XAVC S-I 4K] 4:2:2 10bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / [XAVC S-I HD] 4:2:2 10bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / [XAVC S 4K] 4:2:2 10-bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 119.88p/100p/59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / [XAVC S 4K] 4:2:0 8-bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 119.88p/100p/59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / [XAVC S HD] 4:2:2 10bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / [XAVC S HD] 4:2:0 8-bit MPEG-4 AVC/H.264 @ 119.98p/100p/59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p / RAW via HDMI 16-bit [4264 x 2408] @ 59.94p/50p/29.97p/25p/23.98p
Videoformat 4:2:2 10bit MPEG-H HEVC / H.265 4:2:0 10bit MPEG-H HEVC / H.265 4:2:2 10bit MPEG-4 AVC / H.264 16bit RAW via HDMI
Mikrofoningång Ja
Hörlursuttag Ja
USB-ingång USB-C (3.1)
Inspelningshastighet 23.98, 25, 29.97, 50, 59.94, 100, 119.88, 120, 200, 240
Inbyggd mikrofon Ja
Ljudformat LPCM 2ch (48kHz 16-bit) LPCM 4ch (48kHz 24-bit)