SONY VENICE 2 8K + DVF-EL200 VIEWFINDER

VENICE2-8K/BASE
874 990,00 SEK OutOfStock
  • Köpenhamn Ej i lager
  • Stockholm (Click & Collect) Ej i lager

Daniel Nilsson
daniel@goecker.se
0733 12 13 41
Malmö

David Lindau
david@goecker.se
0725 18 88 77
Stockholm

Magnus Sundelin
magnus@goecker.se
0840 83 82 59
Stockholm

Beskrivning

Sony VENICE 2 8K + DVF-EL200 Viewfinder

  • Utbytbar 8.6K full-frame CMOS-sensormodul
  • Intern inspelning i 16-bit X-OCN och 4K ProRes 4444 / 422HQ
  • 16 steg exponeringlatitude
  • Dual Base ISO 800/3200
  • Upp till 72 fps vid 8.2K och 120 fps vid 5.5K med 8.6K-sensorn
  • Servostyrd mekanisk ND-filtermekanism med 8 steg
  • PL-fattning med stöd för Cooke/i Technology och ZEISS eXtended Data
  • Sony E-mount (lever lock-typ fattning)
  • Displayer för både operatör och assistent

Flaggskeppet VENICE 2 har en ny 8.6K full-frame bildsensor med 16 steg exponeringlatitude för att fånga rena skuggor, släta högdagrar och naturliga hudtoner. VENICE 2 bygger vidare på originalets styrkor med nya funktioner, såsom kompakt design, intern inspelning och möjlighet att välja mellan två sensorer: den nya 8.6K full-frame-sensorn eller den ursprungliga 6K-sensorn. Populära funktioner som färgvetenskap, Dual Base ISO och inbyggda 8‑stegs ND-filter finns också kvar.

Ny sensor med exceptionell bildkvalitet och ljuskänslighet

Med den nya 8.6K (8640 × 5760) full-frame CMOS-sensorn levererar VENICE 2 enastående bildkvalitet med 16 steg exponeringlatitude, vilket ger vackra bilder med imponerande färgseparation och detaljer i skuggor. Färgvetenskapen är densamma som hos original‑VENICE, känd för naturliga hudtoner. VENICE 2 8K CineAlta har en unik Dual Base ISO på 800/3200, vilket möjliggör filmiska inspelningar under varierande ljusförhållanden. Kamerats full-frame och full-frame anamorfiska objektivstöd – samt Super35 – alla med minst 4K-upplösning, gör det till ett otroligt mångsidigt verktyg för filmfotografer och produktioner.

Sony DVF-EL200 Full HD OLED Viewfinder

DVF-EL200 Full HD-sökaren levererar ljusare OLED-kvalitet till CineAlta-kamerorna PMW-F55, PMW-F5, Venice och Venice 2. Den kompakta 0,7-tums sökaren (synligt område, mätt diagonalt) har en imponerande skärpa på 1920 x 1080 Full HD. Och upplösning är bara början – tack vare den senaste OLED-tekniken får du en utmärkt ljusstyrka på cirka 200 cd/m², vilket är ungefär dubbelt så ljust som DVF-EL100, den tidigare sökaren för PMW-F55/F5. Den senaste högkvalitativa OLED-panelen gör det enklare och mer bekvämt för kameraoperatören att fokusera och komponera bilden.
Utöver den förbättrade OLED-panelen erbjuder DVF-EL200 högre hållbarhet och bättre användarvänlighet med en förbättrad sensor för ögonavståndsmätning, vridreglage för justering av ljusstyrka, kontrast och peaking, en tyngre och mer bekväm dioptring, robust LEMO-kontakt samt ett snabbfäste för att lossa sökaren från kameran. Sökaren är damm- och stänkskyddad, vilket gör den lämplig för både inspelningar på location och i studio.

Full kreativ frihet

Valet mellan två full-frame-sensorer, intern inspelning och ett kompakt kamerahus ger maximal kreativ frihet. 2025 tas detta ännu längre: filma handhållet med en sensorblock som får plats i din handflata och få full 8K-kvalitet på upp till 12 meters avstånd till inspelningsenheten. Varje tagning – handhållet, gimbal, VFX eller stereoskopisk – kan förverkligas med Sonys banbrytande system.

36 × 24 mm full-frame-sensorer för filmproduktion

VENICE 2 erbjuder modellval med två 36 × 24 mm full-frame-bildsensorer, särskilt designade för high-end filmproduktion. Båda erbjuder imponerande känslighet, dynamiskt omfång och färgåtergivning. Sensorblocken är utbytbara, så du kan enkelt byta mellan 8.6K och 6K utan firmwareändringar – och du kan även använda sensorn från original‑VENICE. 8K-sensorn ger 8640 × 5760, 6K-sensorn 6048 × 4032, och båda använder effektiv oversampling för imponerande 4K-bilder.

Full-frame 8K och 6K i full bredd

I full-frame-läge används hela sensorbredden (8640 eller 6048 pixlar) för widescreen 2.39:1 eller Large Format Scope. Full-frame möjliggör också extremt låg skärpedjup och ultrabreda tagningar.

Super35‑anamorfisk desqueeze

Stöd för flera desqueeze-format ger ökade kreativa möjligheter med anamorfiska objektiv.

Super35 17:9 och 16:9

Populära bildformat finns inbyggt i VENICE 2. 8K-sensorn möjliggör inspelning i 5.8K i dessa format, och Super35 PL-objektiv är kompatibla.

Anpassningsbara inspelningsupplösningar med 8.6K-sensorn:

  • 8.6K 3:2 30 fps Full-frame
  • 8.2K 17:9 60 fps Full-frame
  • 5.8K 6:5 Anamorphic 48 fps Super35
  • 5.8K 17:9 90 fps Super35

Fantastiskt dynamiskt omfång

8K-sensorn ger imponerande 16 steg, 6K-sensorn över 15 steg – lågt brus i alla ljusförhållanden. Perfekt för HDR‑inspelningsscenarier med stora färggraderingsmöjligheter.

Mer färg – större uttryck

VENICE 2 överskrider BT.2020 och överträffar DCI‑P3-färgrymden. Det betyder verklighetstrogen färgåtergivning och mer kreativ frihet vid färggradering med S‑Log3 och S‑Gamut3. Färgmatchningen mellan 6K och 8K‑sensorerna gör gradingsarbetet ännu smidigare.

Hög bildhastighet

  • Upp till 120 fps i 4K och 90 fps i 6K (6K-sensorn)
  • Upp till 75 fps i 4K 4:3 och 72 fps i 4K 6:5 (anamorfisk licens)
  • Upp till 72 fps vid 8.2K och 120 fps vid 5.5K (8K-sensorn)
  • Variabel 33,33 fps vid projektinställningar på 24/25/50 fps

Snabb slutare

Minimerar rullande slutare‑effekter (jello‑effekt) med höghastighets-sensoravläsning.

Virtuell produktion – enklare än någonsin

Med 8K, 16‑bit färg och snabb sensorlästning kan filmfotografer fokusera på kreativiteten. Fantastisk synkronisering med Crystal LED‑controllers, förbättrat stöd för LED‑väggar via Genlock‑faseförskjutningar och frekvensvisning i subdisplay.

Färgtrogen in‑camera VFX

Firmware 3.0 introducerar “In‑Camera VFX Mode” med “Wall Temperature” och “Light Blend Ratio” – metadata sparas i X‑OCN och ProRes.

Dual Base ISO

  • 8K‑sensor: ISO 800/3200 – totalt 16 steg (6 över, 10 under)
  • 6K‑sensor: ISO 500/2500 – 15+ steg (6 över, 9 under)

Intern 16‑bit X‑OCN och 4K ProRes i kompakt kamerahus

Direkt inspelning i X‑OCN och 4K ProRes 4444/422 HQ utan extern recorder – optimalt för gimbal, Steadicam och drönare.

Anamorfiskt uttryck

Stöd för 4:3 och 6:5 inspelning med hög upplösning. 8K: 5.8K 6:5, 6K: 6:5 och 4:3 i 4K – för vacker flare, bokeh och djup.

PL‑fattning

Kompatibel med sfäriska och anamorfiska Super35/full‑frame‑objektiv. Stöd för Cooke/i och ZEISS eXtended Data – metadata registreras för varje bild.

Lever Lock E‑mount

Kompatibel med Sony E‑mount‑objektiv. Snabbt objektivbyte utan att ta bort stöd, sparar tid vid inspelning.

8‑stegs mekanisk ND‑filter

Inbyggd servostyrd ND-filter från ND 0.3 till ND 2.4 – mindre behov av externa filter och ökad flexibilitet vid fjärrstyrning.

Robust konstruktion

Testad under extrema förhållanden. Kylsystem isolerat från elektronik, damm- och vattenskydd, lätt renoverbar fläkt.

Enkel användarvänlighet

Lättförståelig meny, smarta anslutningar och ergonomisk design gör installationen snabb oavsett konfiguration.

Bekant användargränssnitt

Displayer på båda sidor — layout som original‑VENICE. 3″ LCD för assistent, OLED‑mini‑display för operatör. Menu‑uppdateringar och förbättrad anslutningsdesign.

Zoom to Fit‑monitorering

Filmning i 3:2 full-frame utan svarta kanter vid 17:9/16:9 output. Firmware 3.0 utökar detta till 2.39:1 vid 5.8K 17:9 med 2.0x desqueeze.

X‑OCN – 16‑bit eXtended Tonal Range Original Camera Negative

Full 4K/6K/8K‑upplösning med S‑Gamut3. 16‑bit tonalt omfång vidgar uttrycksmöjligheterna och minskar filstorlek – enklare hantering av 6K/8.6K i post.

Apple ProRes 4K

Stödjer ProRes 4444 och 422 HQ direkt i kameran – inga transkodningar behövs.

Avancerat LUT‑stöd

LUT‑ och CDL‑data bäddas in i MXF‑filer och sparas med klippet. Stöd även 4K/HD‑LUTs till monitor‑output.

Ethernet och Wi‑Fi‑styrning

Importera LUT, CDL och ART‑filer direkt via nätverk. Redigera CDL via webgränssnitt och inbädda som metadata.

Specifikationer

Tillverkare Sony
Kategori Cine kamera
Objektivfäste FE (Sony),PL (Possitive Lock)
Kompatibla objektivfästen E (Sony)
Autofokus Ja
Vikt 4300 G
Bredd 25 CM
Höjd 15.2 CM
Djup 15.8 CM
Antal pixlar 50 MP
Sensorstorlek Fullframe
ISO-känslighet ISO800, ISO3200 (Dual Base ISO)
Batteri V-mount
Lagringsmedie AXS
Videoupplösning X-OCN XT/ST/LT: 8.6K 3:2 (8640 x 5760) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 8.6K 17:9 (8640x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 8.2K 2.39:1 (8192x3432) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.2K 17:9 (8192 x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.1K 16:9 (8100x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 7.6K 16:9 (7680x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p 5.8K 4:3 (5792x4276) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.8K 6:5 (5792 x 4854) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 5.8K 17:9 (5792 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.5K 2.39:1 (5480x2296) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.4K 16:9 (5434 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p
Videoformat X-OCN XT / ST / LT ProRes 4444/ProRes 422 HQ ProRes 4444 / ProRes 422 HQ / ProRes 4444 XQ QFHD (3160×2160) QFHD (3840×2160)
HDMI-utgång Ja, Standard A
Mikrofoningång Ja
Hörlursuttag Ja
USB-ingång Ja
Inspelningshastighet 1-120fps
Inbyggt filter Ja