
SONY S66 1TB AXS MEMORY CARD
AXS-A1TS66
Flaggskeppet VENICE 2 har en ny 8.6K full-frame bildsensor med 16 steg exponeringlatitude för att fånga rena skuggor, släta högdagrar och naturliga hudtoner. VENICE 2 bygger vidare på originalets styrkor med nya funktioner, såsom kompakt design, intern inspelning och möjlighet att välja mellan två sensorer: den nya 8.6K full-frame-sensorn eller den ursprungliga 6K-sensorn. Populära funktioner som färgvetenskap, Dual Base ISO och inbyggda 8‑stegs ND-filter finns också kvar.
Med den nya 8.6K (8640 × 5760) full-frame CMOS-sensorn levererar VENICE 2 enastående bildkvalitet med 16 steg exponeringlatitude, vilket ger vackra bilder med imponerande färgseparation och detaljer i skuggor. Färgvetenskapen är densamma som hos original‑VENICE, känd för naturliga hudtoner. VENICE 2 8K CineAlta har en unik Dual Base ISO på 800/3200, vilket möjliggör filmiska inspelningar under varierande ljusförhållanden. Kamerats full-frame och full-frame anamorfiska objektivstöd – samt Super35 – alla med minst 4K-upplösning, gör det till ett otroligt mångsidigt verktyg för filmfotografer och produktioner.
DVF-EL200 Full HD-sökaren levererar ljusare OLED-kvalitet till CineAlta-kamerorna PMW-F55, PMW-F5, Venice och Venice 2. Den kompakta 0,7-tums sökaren (synligt område, mätt diagonalt) har en imponerande skärpa på 1920 x 1080 Full HD. Och upplösning är bara början – tack vare den senaste OLED-tekniken får du en utmärkt ljusstyrka på cirka 200 cd/m², vilket är ungefär dubbelt så ljust som DVF-EL100, den tidigare sökaren för PMW-F55/F5. Den senaste högkvalitativa OLED-panelen gör det enklare och mer bekvämt för kameraoperatören att fokusera och komponera bilden.
Utöver den förbättrade OLED-panelen erbjuder DVF-EL200 högre hållbarhet och bättre användarvänlighet med en förbättrad sensor för ögonavståndsmätning, vridreglage för justering av ljusstyrka, kontrast och peaking, en tyngre och mer bekväm dioptring, robust LEMO-kontakt samt ett snabbfäste för att lossa sökaren från kameran. Sökaren är damm- och stänkskyddad, vilket gör den lämplig för både inspelningar på location och i studio.
Valet mellan två full-frame-sensorer, intern inspelning och ett kompakt kamerahus ger maximal kreativ frihet. 2025 tas detta ännu längre: filma handhållet med en sensorblock som får plats i din handflata och få full 8K-kvalitet på upp till 12 meters avstånd till inspelningsenheten. Varje tagning – handhållet, gimbal, VFX eller stereoskopisk – kan förverkligas med Sonys banbrytande system.
VENICE 2 erbjuder modellval med två 36 × 24 mm full-frame-bildsensorer, särskilt designade för high-end filmproduktion. Båda erbjuder imponerande känslighet, dynamiskt omfång och färgåtergivning. Sensorblocken är utbytbara, så du kan enkelt byta mellan 8.6K och 6K utan firmwareändringar – och du kan även använda sensorn från original‑VENICE. 8K-sensorn ger 8640 × 5760, 6K-sensorn 6048 × 4032, och båda använder effektiv oversampling för imponerande 4K-bilder.
I full-frame-läge används hela sensorbredden (8640 eller 6048 pixlar) för widescreen 2.39:1 eller Large Format Scope. Full-frame möjliggör också extremt låg skärpedjup och ultrabreda tagningar.
Stöd för flera desqueeze-format ger ökade kreativa möjligheter med anamorfiska objektiv.
Populära bildformat finns inbyggt i VENICE 2. 8K-sensorn möjliggör inspelning i 5.8K i dessa format, och Super35 PL-objektiv är kompatibla.
Anpassningsbara inspelningsupplösningar med 8.6K-sensorn:
8K-sensorn ger imponerande 16 steg, 6K-sensorn över 15 steg – lågt brus i alla ljusförhållanden. Perfekt för HDR‑inspelningsscenarier med stora färggraderingsmöjligheter.
VENICE 2 överskrider BT.2020 och överträffar DCI‑P3-färgrymden. Det betyder verklighetstrogen färgåtergivning och mer kreativ frihet vid färggradering med S‑Log3 och S‑Gamut3. Färgmatchningen mellan 6K och 8K‑sensorerna gör gradingsarbetet ännu smidigare.
Minimerar rullande slutare‑effekter (jello‑effekt) med höghastighets-sensoravläsning.
Med 8K, 16‑bit färg och snabb sensorlästning kan filmfotografer fokusera på kreativiteten. Fantastisk synkronisering med Crystal LED‑controllers, förbättrat stöd för LED‑väggar via Genlock‑faseförskjutningar och frekvensvisning i subdisplay.
Firmware 3.0 introducerar “In‑Camera VFX Mode” med “Wall Temperature” och “Light Blend Ratio” – metadata sparas i X‑OCN och ProRes.
Direkt inspelning i X‑OCN och 4K ProRes 4444/422 HQ utan extern recorder – optimalt för gimbal, Steadicam och drönare.
Stöd för 4:3 och 6:5 inspelning med hög upplösning. 8K: 5.8K 6:5, 6K: 6:5 och 4:3 i 4K – för vacker flare, bokeh och djup.
Kompatibel med sfäriska och anamorfiska Super35/full‑frame‑objektiv. Stöd för Cooke/i och ZEISS eXtended Data – metadata registreras för varje bild.
Kompatibel med Sony E‑mount‑objektiv. Snabbt objektivbyte utan att ta bort stöd, sparar tid vid inspelning.
Inbyggd servostyrd ND-filter från ND 0.3 till ND 2.4 – mindre behov av externa filter och ökad flexibilitet vid fjärrstyrning.
Testad under extrema förhållanden. Kylsystem isolerat från elektronik, damm- och vattenskydd, lätt renoverbar fläkt.
Lättförståelig meny, smarta anslutningar och ergonomisk design gör installationen snabb oavsett konfiguration.
Displayer på båda sidor — layout som original‑VENICE. 3″ LCD för assistent, OLED‑mini‑display för operatör. Menu‑uppdateringar och förbättrad anslutningsdesign.
Filmning i 3:2 full-frame utan svarta kanter vid 17:9/16:9 output. Firmware 3.0 utökar detta till 2.39:1 vid 5.8K 17:9 med 2.0x desqueeze.
Full 4K/6K/8K‑upplösning med S‑Gamut3. 16‑bit tonalt omfång vidgar uttrycksmöjligheterna och minskar filstorlek – enklare hantering av 6K/8.6K i post.
Stödjer ProRes 4444 och 422 HQ direkt i kameran – inga transkodningar behövs.
LUT‑ och CDL‑data bäddas in i MXF‑filer och sparas med klippet. Stöd även 4K/HD‑LUTs till monitor‑output.
Importera LUT, CDL och ART‑filer direkt via nätverk. Redigera CDL via webgränssnitt och inbädda som metadata.
Tillverkare | Sony |
Kategori | Cine kamera |
Objektivfäste | FE (Sony),PL (Possitive Lock) |
Kompatibla objektivfästen | E (Sony) |
Autofokus | Ja |
Vikt | 4300 G |
Bredd | 25 CM |
Höjd | 15.2 CM |
Djup | 15.8 CM |
Antal pixlar | 50 MP |
Sensorstorlek | Fullframe |
ISO-känslighet | ISO800, ISO3200 (Dual Base ISO) |
Batteri | V-mount |
Lagringsmedie | AXS |
Videoupplösning | X-OCN XT/ST/LT: 8.6K 3:2 (8640 x 5760) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 8.6K 17:9 (8640x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 8.2K 2.39:1 (8192x3432) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.2K 17:9 (8192 x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.1K 16:9 (8100x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 7.6K 16:9 (7680x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p 5.8K 4:3 (5792x4276) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.8K 6:5 (5792 x 4854) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 5.8K 17:9 (5792 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.5K 2.39:1 (5480x2296) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.4K 16:9 (5434 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p |
Videoformat | X-OCN XT / ST / LT ProRes 4444/ProRes 422 HQ ProRes 4444 / ProRes 422 HQ / ProRes 4444 XQ QFHD (3160×2160) QFHD (3840×2160) |
HDMI-utgång | Ja, Standard A |
Mikrofoningång | Ja |
Hörlursuttag | Ja |
USB-ingång | Ja |
Inspelningshastighet | 1-120fps |
Inbyggt filter | Ja |